نصب دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته یا cctv برگرفته از closet circuit television به معنی جعبه جادویی مداربسته است که در یک مکان مشخص نصب می‌شوند. دوربین مداربسته به کلیه دوربین‌هایی گفته می‌شود که تصاویر را به یک یا چند مقصد موردنظر ارسال می‌کنند. از آنجا که اغلب این دوربین‌ها در حفاظت، نظارت و سامانه‌های مانیتورینگ بکار می‌روند این واژه بیشتر به حوزه امنیت برمی‌گردد و یکی تخصص‌های تیم حرفه‌ای گروه فنی مهندسی نوآوران دیتا می‌باشد اما از نظر فنی طیف وسیعی از دوربین‌ها مانند دوربین‌های تماس تصویری و ویدئوکنفرانس را نیز دربر می‌گیرد.

کاربردهای دوربین مداربسته

از دوربین‌های مداربسته می‌توان استفاده‌های گوناگونی داشت به عنوان مثال:

  • جلوگیری از ارتکاب جرم
  • کاربرد صنعتی
  • کنترل ترافیک
  • امنیت نقل و انتقالات
    دوربین‌های مداربسته از نظر شکل ظاهری و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

به منظور انتخاب دوربین مناسب باید چند فاکتور مهم در نظر گرفته شود:

1- محصولات کمپانی‌های معروف

2- دستگاه ضبط تصاویر

3- لنز مناسب

تیم حرفه‌ای نوآوران دیتا با در نظر گرفتن فاکتورهای بسیاری در این زمینه مناسب‌ترین دوربین‌ها چه از نظر کارایی و چه از نظر کیفیت و چه از نظر قیمت را به مشتریان معرفی می‌کند.

دستگاه‌های ضبط تصاویر دوربین‌های مداربسته یا همان DVR و NVRبنا به قابلیت‌هایی که دارند امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند از قبیل:

  • نمايش تصاوير بر روی تلويزيون، مانيتور و دستگاه‌های با ورودی HDMI
  • ذخيره تصاوير بر روی حافظه‌ ذخیره‌سازی قرارگرفته در داخل دستگاه
  • بازپخش تصاوير ضبط‌شده به صورت زمان‌بندی‌شده و مداوم
  • امکان انتقال تصاوير بر روی شبکه، اينترنت، موبايل و کامپيوتر
  • قابليت اتصال موس و حافظه فلش به صورت USBجهت کنترل و ذخيره تصاوير
  • امکان اتصال انواع دوربين گردان و Keypad مخصوص کنترل
  • امکان اتصال انواع چشمی و آلارم

انواع دستگاه‌های DVR

 

1- Standalone: این دستگاه به صورت مستقل امکان ضبط و نمایش تصاویر را برای شما فراهم می‌آورد.

2- PC-based: این دستگاه بر روی رایانه نصب می‌شود و ضبط تصاویر بر روی رایانه را در دسترس قرار می‌دهد.

 

انواع کيفيت تصوير در دستگاه‌های DVR:

 

کيفيت نمايش تصاوير دوربين مداربسته توسط دستگاه DVR، به 3 نوع تقسيم می‌شود:

کيفيت تصوير D1: اين کيفيت، جزو بهترين کیفیت‌های تصوير دستگاه‌های DVR می‌باشد. اندازه نمايش تصوير در اين حالت برابر با 576×704 پيکسل است.

کيفيت تصوير Half D1: در این نوع، کيفيت کمی پایین‌تر از D1 است ولی مطلوب و موردپسند می‌باشد. اندازه نمايش تصوير در اين حالت برابر با 288×704 پيکسل است.

کيفيت تصوير CIF: کيفيت تصوير پايين بوده و اندازه نمايش تصوير برابر با 288×352 پيکسل است.

کلمه NVR کوتاه شده‌ی Network Video Recorder دستگاه ضبط تصاویر دوربین‌های مداربسته تحت شبکه است. این دستگاه تا حد زیادی معادل دستگاه DVR در سیستم شبکه است.NVR نیز مانند DVR در مرحله اول با توجه به تعداد کانال‌های ورودی طبقه‌بندی می‌شود. در مرحله دوم NVR ها بر اساس کیفیت ضبط تصاویر طبقه‌بندی می‌شوند.

 

کیفیت ضبط در کانال‌ها:

 

باید به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت ضبط در کانال‌های دستگاه NVR با یکدیگر متفاوت است. به این معنی که کیفیت ضبط در 8 کانال از یک ان وی آر 16 کاناله می‌تواند 5 مگاپیکسل، در 4 کانال 3 مگاپیکسل و در 4 کانال دیگر نیز 2 مگاپیکسل باشد.

 

انواع کیفیت تصویر در NVR :

در صورتی که می‌خواهید از مدل‌های متفاوتی از دوربین در یک محل استفاده کنید باید تمامی دوربین‌ها دارای پروتکل Onvif باشند. این پروتکل یک پروتکل مشترک بین تولیدکننده‌های مختلف است که امکان نصب دوربین‌های مختلف را در یک سیستم به شما می‌دهد.

 

رزولوشن قابل پشتیبانی:

دستگاه‌های ضبط NVR تصاویر را با رزولوشن‌های مختلفی ذخیره می‌کنند. بر اساس مدل دستگاه، میزان رزولوشن قابل پشتیبانی متفاوت است. بر همین اساس دستگاه ان وی آر توانایی پشتیبانی از دوربین‌ها را تا رزولوشن مشخصی دارد. برای مثال چنانچه دستگاه دارای رزولوشن ضبط 5 مگاپیکسل باشد، دوربین‌هایی با رزولوشن 8 مگاپیکسل را پشتیبانی نکرده و تصاویر را نهایتاً تا همان 5 مگاپیکسل ذخیره می‌کند.

 

خروجی تصویر:

برای مشاهده تصاویر در مانیتور خروجی‌های تصویر در دستگاه ان وی آر تعبیه شده است. این خروجی‌ها شامل خروجی HDMI، خروجی VGA برای اتصال به تلویزیون یا مانیتور و خروجی LAN برای اتصال به کامپیوتر یا شبکه است. توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب HDMI به رزولوشن خروجی دستگاه و توان انتقال کابل HDMI توجه کنید.

 

چگونه دوربینی با لنز مناسب انتخاب کنیم؟

یکی از مشکلات موجود در هنگام نصب دوربین‌های مداربسته مخصوصاً دوربین‌های صنعتی، انتخاب دوربینی با لنز مناسب برای محلی که دوربین را در آنجا نصب می شود می‌باشد. اینکه چه لنزی را به منظور بزرگنمایی (Zoom) و وضوح (Focus) تصویر در محل خاصی انتخاب کنیم بسیار حائز اهمیت است که گروه فنی مهندسی نوآوران دیتا به بهترین نحو ممکن این کار را برای شما انجام می‌دهد.
لنزها در اندازه‌های مختلفی در بازار موجودند؛ که متداول‌ترین آن‌ها لنزهای 4.3، 6، 8، 12 و یا 16 میلی‌متری هستند.

گروه فنی مهندسی نوآوران دیتا بر آن است تا جلوه‌ی ویژه‌ای از دنیای CCTV را در اختیار هم‌میهنان گرامی قرار دهد.