مدیریت اتاق سرور

مدیریت اتاق سرور

اتاق سرور (Server Room) یا دیتا سنتر (Data Center) مانند هر اتاق فنی دیگری نیاز به پشتیبانی و نگهداری دارد زیرا احتمال خرابی در تمامی تجهیزات وجود دارد. این اتاق بسیار مهم بوده و باید از قطعی و خرابی در تجهیزات داخل این اتاق جلوگیری شود. همچنین در صورت به وجود آمدن هر گونه مشکل باید به سرعت برطرف گردد.

به همین منظور هر سازمانی بیش از پیش نیاز به تیم پشتیبان نوآوران دیتا جهت نگهداری و پشتیبانی اتاق سرور دارد.

تجهیزاتی که در اتاق سرور وجود دارند بسیار با ارزش و گران‌قیمت هستند و نگهداری از آن‌ها بسیار مهم است. تجهیزات سرور و شبکه حساسیت بالایی دارند تا جایی که جابه‌جایی یک سیم، شل شدن یک سوکت و یا سوئیچ در برخی موارد تلفات جبران‌ناپذیری دربر خواهد داشت. از این رو برای ورود به اتاق سرور باید محدودیت‌هایی وضع شود تا کسی به‌ خودی خود حق ورود به اتاق سرور را نداشته و تنها افرادی که دارای مجوز هستند بتوانند به این فضا وارد شوند.

سیستم‌های برق دهی مانند تابلو برق و سیستم کابلی نیز یکی دیگر از مواردی است که باید بررسی شود. یکی از موارد مهم در اتاق سرور سیستم اعلام و اطفاء حریق می‌باشد که حتماً باید مورد پشتیبانی قرار گیرد. کثیف شدن دتکتورها (Detector)، خرابی کپسول‌ها، کم شدن فشار گاز و موارد دیگر باید مورد بررسی مستمر قرار گیرد.

به صورت منظم سیستم اتصال به زمین کنترل می‌شود تا عملکرد آن دچار افت نگردد. کابل و اتصالات نیز تحت بررسی قرار می‌گیرد. دستگاه UPS و باتری‌های آن نیاز به بازبینی منظم دارند تا صحت عملکرد آن و باتری‌ها مورد آزمایش قرار ‌گیرند. برای افزایش عمر باتری‌ها هر ماه یو پی اس یک‌بار باید وارد مدار شود. در صورت وجود ژنراتور می‌بایست هرماه حداقل یک‌بار فعال شود. این امر هم برای تست آن و هم برای شارژ باتری‌ها و کارکرد ژنراتور ضروری است.

اگر تجهیزات سرور و شبکه‌ در محیط‌های عمومی قرار دارد، باید هرماه آن‌ها را تمیز کنید؛ زیرا گردوخاک زیادی روی سیستم‌ها تجمع می‌کند. ولی اگر دارای اتاق سرور هستید، نیازی به نظافت ماهانه ندارید و به‌جای آن هر ۶ ماه یک‌بار نیاز به نظافت تجهیزات خواهید داشت. به دلیل کار دائمی سرورها و تجهیزات شبکه در اتاق سرور گرمای زیادی تولید می‌شود و این گرما می‌تواند آسیب جدی به تجهیزات شبکه وارد کند در نتیجه بررسی تجهیزات سرمایشی و سلامت فن‌های اتاق سرور باید به صورت منظم بررسی ‌شود.

نکات مهم در نظافت اتاق سرور و تجهیزات شبکه​

برای نظافت اتاق سرور باید ابتدا هر سیستمی که نیاز به تمیز کردن دارد خاموش شده، سپس از برق جدا شده و در نهایت تمیز می شود.

بهم‌ریختگی سیم‌ها برطرف شده و سیم‌های اضافی کوتاه می‌شوند زیرا سیم‌هایی که روی زمین ریخته شده می‌توانند حادثه‌آفرین باشند. تجهیزات اتاق سرور و شبکه‌ هر ۶ ماه یک‌بار نیاز به نظافت دارند. اطمینان از سالم بودن فن‌های اتاق سرور از گرم شدن اتاق سرور و وارد آمدن آسیب‌های جدی به تجهیزات شبکه جلوگیری می‌کند.

بررسی استانداردهای اتاق سرور

با توجه به حساسیت امنیت اطلاعات شرکت‌ها و برای دور از دسترس بودن اطلاعات از افراد غیرمسئول، ایجاد مکانی امن برای متمرکز کردن سرورها و استوریج ها، از جمله اقدامات مهمی است که هر شرکتی در اندازه‌های متوسط و به بالا باید انجام می‌دهد.

راه‌اندازی اتاق سرور در زمینه فناوری اطلاعات، تخصص محسوب می‌شود و شامل مواردی بسیار کلیدی و ریز اما حیاتی است.

امنیت فیزیکی اتاق سرور

کنترل محیط اتاق سرور، کنترل تردد اتاق سرور و کنترل دسترسی فیزیکی به اتاق سرور یکی از مهمترین نکاتی است که در اتاق سرور باید در نظر گرفته شود. کلیه ورود و خروج‌ها به اتاق سرور باید تصویربرداری شود، برای این کار، به حداقل یک دوربین CCTV و یک دستگاه ضبط دیجیتال تصاویر برای مدت طولانی نیاز دارید. برای رعایت مسائل امنیتی و کنترل عبور و مرور افراد، باید از تردد افراد غیرمسئول در محل قرارگیری سرورها جلوگیری شود.

استاندارد دمای اتاق سرور

دمای استاندارد اتاق سرور، دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد دمای مناسبی است و کنترل دمای اتاق سرور باید به صورت مداوم انجام شود. اتاق سرور باید از هرگونه گردوغبار و رطوبت دور باشد تا کارآیی فن‌های موجود در کیس و رک‌ها بهتر باشد. ممکن است گردوغبار باعث از کار افتادن فن‌ها شود. رطوبت می‌تواند آسیب جدی به خازن‌ها و برد‌های الکتریکی وارد کند، پس بهتر است برای به حداقل رساندن رطوبت محیط اتاق سرور، از کولر گازی استفاده شود چون کولر‌های آبی رطوبت زیادی در محیط اتاق سرور ایجاد می‌کند و گزینه مناسبی برای خنک نگه‌داشتن اتاق سرور نیستند.

استاندارد دمای اتاق سرور

در قسمت تأمین انرژی برق استفاده از چاه ارت (Earth) بسیار ضروری است. چاه ارت برای جلوگیری و خارج‌سازی بار‌های اضافی و مخرب در سیستم برقی است. با توجه به احتمالات بروز نوسانات ناشی از برق استفاده از استابلایزر نیز بسیار ضرورت دارد تا از خطرات احتمالی نوسانات برق و صدمات ناشی از آن جلوگیری شود.

موارد ذکر شده از جمله موارد لازم برای راه‌اندازی یک اتاق سرورِ معمولی است به همین دلیل از بسیاری از استاندار‌دها نامی برده نشد، چرا که این استانداردها در شرکت‌های بزرگ و اتاق‌ سرورهای قوی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هزینه کردن برای این‌ گونه اتاق‌ها برای آن‌ها برآیند مثبت خواهد داشت اما برای اکثر شرکت‌های کوچک و متوسط، اجرای تمامی موارد استاندارد ضرورتی نداشته و توجیه مالی نیز برای آن وجود ندارد، لذا از گفتن این موارد که لازم و ملزوم اتاق سرور برای شرکت‌های کوچک نیست، صرف‌نظر کردیم.