خدمات پسیو شبکه

خدمات پسیو شبکه

منظور از خدمات پسیو (Passive) شبکه همان کابل‌کشی شبکه است و می‌توان از آن به عنوان پیکره اصلی یک شبکه یاد کرد؛ به این دلیل که بدون وجود این خدمات امکان راه‌اندازی شبکه وجود نخواهد داشت می توانید مراحل راه اندازی شبکه خود را از پایه تا سطوح بالاتر به گروه فنی مهندسی نوآوران دیتا بسپارید تا به بهترین نحو ممکن انجام شود. سرعت یک شبکه به شدت به نوع سیستم کابلی آن شبکه بستگی دارد. پس هرچقدر کیفیت کابل‌های استفاده شده در شبکه‌ی شما بالاتر باشند، از شبکه‌ی قدرتمندتری برخوردار خواهید بود.

خدمات پسیو شبکه، یکی از مهم‌ترین بخش‌های نصب و راه‌اندازی شبکه است که به خدمات مرتبط با زیرساخت شبکه ارتباط دارد. خدمات پسیو شبکه‌های کامپیوتری هیچ‌گونه فعالیتی بر روی سیگنال و یا دیتای در حال گذر در شبکه انجام نمی‌دهد بلکه خدمات نصب و پیاده‌سازی زیرساخت شبکه، نصب و راه‌اندازی تجهیزات شبکه و سرور، خدمات کابل‌کشی شبکه و ترانکینگ به‌صورت ساخت‌یافته، نصب و راه‌اندازی تلفن سانترال، برق و UPS را انجام می‌دهد. از مهم‌ترین مراحل نصب و راه‌اندازی شبکه یک سازمان، انتخاب باکیفیت‌ترین تجهیزات پسیو شبکه برای اجرای پروژه زیرساخت آن می‌باشد.

پسیوکار شبکه کیست؟

این سؤال برای کسانی که با شبکه و نصب تجهیزات آن آشنایی ندارند پیش می‌آید. پسیوکار شبکه به کسی اطلاق می‌شود که بتواند زیرساخت شبکه را راه‌اندازی کند تا کاربران به شبکه متصل شده و از آن استفاده کنند. یک شبکه کامل شامل تجهیزاتی از قبیل کابل‌های شبکه، رک، سوئیچ‌ها، ترانک و داکت و انواع پریزهای شبکه و… می‌باشد.

 

اهمیت استفاده از کارشناس پسیو در پروژه راه‌اندازی شبکه

اولین قدم برای پیاده‌سازی و اجرای یک شبکه در سازمان، بحث زیرساخت‌ها و نصب تجهیزات سخت‌افزاری است که باید توسط فرد یا تیمی متخصص انجام می‌شود.

گروه فنی مهندسی نوآوران دیتا با داشتن تخصص و تجربه بالا در زمینه پسیو شبکه با بالاترین کیفیت، شبکه شما را بنا می‌نهد و از آنجا که تجهیزات شبکه معمولاً گران‌قیمت هستند، اگر کار نصب و راه‌اندازی این تجهیزات را فردی غیرحرفه‌ای انجام دهد، ضررهای مالی بسیاری را به شرکت وارد می‌کند.

تجهیزات باید به‌گونه‌ای نصب شوند که مزاحم رفت‌وآمد سایرین نباشند و از سوی دیگر دسترسی به برخی تجهیزات همچون سرور، برای همگان میسر نباشد. 

یک کارشناس پسیو کابل‌کشی را به‌گونه‌ای انجام می‌دهد تا کار دقیق، مرتب و تمیز انجام شود و کابل‌ها باهم درگیر نباشند. در مرحله کابل‌کشی کابل‌های برق و شبکه به بهترین شکل ممکن از هم جدا می‌شوند تا نویز کابل‌های برق بر روی کابل‌های شبکه یا برعکس، تأثیری نداشته باشد؛ بنابراین حتماً برای نصب تجهیزات و کابل‌کشی حتی اگر خود دانش کمی در زمینه شبکه دارید، این کار را انجام ندهید و این کار را به کارشناسان این حوزه بسپارید تا به بهترین شکل ممکن انجام شود.

تفاوت بین کارشناس پسیو و اکتیو

کارشناس پسیو شبکه به کسی می‌گویند که بتواند زیرساخت شبکه را راه‌اندازی کند و تجهیزات مورد نیاز شبکه را نصب کند اما کارشناس اکتیو (Active) شبکه باید تجهیزاتی که توسط پسیو کار شبکه نصب شده است را راه‌اندازی کند تا کاربران بتوانند به شبکه دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند.

وظایف کارشناس پسیو شبکه

یک کارشناس حرفه‌ای و ماهر پسیو توانایی نصب تجهیزات لازم برای کارکرد صحیح شبکه‌های کامپیوتری را دارد این تجهیزات عبارت‌اند از: ترانکینگ، کابل‌کشی، نصب انواع رک شبکه و تجهیزات درون رک که به صورت کامل و طبق برنامه‌ریزی و استانداردها نصب می شوند. کارشناس پسیو شبکه علاوه بر تجهیزات شبکه کابلی باید با تجهیزات شبکه بی‌سیم یا وایرلس نیز آشنا باشد و بتواند آن‌ها را نصب کند. علاوه بر این‌ دو مورد اگر با تجهیزات فیبر نوری نیز آشنا باشد بهتر است زیرا شبکه‌های امروزی برای سرعت بیشتر از فیبر نوری استفاده می‌کنند.

مراحل انجام پسیو شبکه

قدم اولی که پسیو کار شبکه باید انجام دهد نقشه‌برداری و برآورد میزان تجهیزات لازم برای نصب است. در این مرحله به منظور مشخص نمودن مسیرهای کابل‌کشی و تعیین محل دقیق نصب تجهیزات مورد نیاز، از مکانهای مختلف پروژه بازدید به عمل می‌آید. پس از مشخص شدن مسیرهای کابل‌کشی و تجهیزات مورد نیاز باید کابل‌ها و تجهیزات به منظور نصب در محل مورد نظر خریداری شوند.

بعد از خریداری تجهیزات هر جزئی در محل مشخص‌شده در نقشه شبکه نصب می‌شود. ابتدا در مسیرهای اصلی ترانک و در مسیرهای فرعی داکت نصب می‌شود. البته در پروژه‌هایی که برای انجام مراحل پسیو شبکه از قبل برنامه‌ریزی شده است نیاز به نصب ترانک نیست چون در داخل دیوارها لوله‌هایی به منظور انتقال کابل‌ها از مکان‌های مختلف کارگذاری شده است و فقط کابل‌ها از داخل این لوله‌ها رد می‌شود.

بعد از نصب مسیرهای عبوری کابل‌ها (Trunking) نوبت به کابل‌کشی شبکه می‌رسد. در این مرحله کابل‌ها از درون ترانک یا لوله‌های توکار عبور داده می‌شود. نکته‌ای که در مورد کابل‌کشی شبکه وجود دارد این است که این کابل‌ها نباید طولشان بیشتر از ۱۰۰ متر باشد در غیر این صورت ممکن است در مرحله تست با خطا مواجه شود. همچنین کابل‌ها نمی‌توانند تکه‌تکه نصب شوند و باید یک کابل کامل و بدون قطع‌شدگی از رک تا پریز کشیده شود.

همچنین دو سر هر کابل یک شماره یا یک متن مشخص نوشته می‌شود (Labeling) تا هنگام نصب پچ پنل بتوان تشخیص داد که کدام کابل در رک مربوط به کدام پریز است. هنگام نصب پریزها شماره کابل‌ها روی هر پریز درج می‌شود تا در هنگام تست کردن، مبدأ و مقصد هر کابل مشخص باشد. بعد از نصب پریزهای شبکه در قسمت‌های مختلف پروژه مرحله نهایی در اتاق سرور یا دیتاسنتر انجام می‌شود. در این مرحله سوئیچ‌ها و سرورها و نگه‌دارنده‌های کابل در داخل رک نصب‌شده و همچنین کابل‌های برق سوئیچ و سرور و پچ کورد‌ها را متصل می‌کنیم.

تست شبکه

در این مرحله پس از نصب تمام کابل‌ها و اتصال تجهیزات نوبت به تست کابل‌ها و تجهیزات نصب‌شده می‌رسد. این مرحله یکی از مراحل مهم پروژه به شمار می‌آید زیرا در صورت وجود قطعی در یک کابل و یا مشکل نصب در هریک از تجهیزات شبکه از آن اطلاع پیدا کرده و قبل از شروع به کار شبکه این مشکل برطرف می‌شود.

 

آرایش رک شبکه

بعد از اطمینان از صحت کابل‌کشی نوبت به مرتب کردن رک (Rack) و کابل‌های درون آن می‌رسد. تمامی کابل‌ها باید با نظم خاصی درون رک با بست پی‌وی‌سی مرتب شوند تا در صورت بروز مشکل در کابل بتوان آن را به راحتی پیدا کرد.