بازدید دوره ای

بازدید دوره ای

تمامی تجهیزات و دستگاه‌ها و قسمت‌های مختلف شبکه نیاز به پشتیبانی و نگهداری دارد تا در صورت وجود مشکل یا خرابی در هر قسمت از آن، هرچه سریعتر مشکل برطرف شده و از خسارت‌های ناشی از آن جلوگیری به عمل آید. این موضوع بسیار مهم بوده و گروه فنی مهندسی نوآوران دیتا با استفاده از کارشناسانی مجرب و با دقت کامل، اقدام به انجام بازدیدهای دوره‌ای می‌نماید تا در حد امکان از قطعی و خرابی در تجهیزات شبکه شما جلوگیری ‌شود. همچنین در صورت به وجود آمدن هر مشکل به سرعت آن مشکل برطرف می شود.

به همین منظور نیاز به گروه فنی مهندسی نوآوران دیتا جهت بازدید دوره‌ای در هر سازمانی حائز اهمیت است که این امر خود شامل دو قسمت می‌باشد.

  • بازدید دوره‌ای جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی
  • رفع خرابی‌های به وجود آمده.

 

اقدامات اولیه

 

  • تهیه نقشه کامل از سایت
  • لیبل گذاری تمامی تجهیزات و کابل‌ها
  • تهیه لیست از کلیه تجهیزات شبکه
  • بررسی و بهینه‌سازی تمامی تجهیزات اکتیو و پسیو. در صورت وجود تجهیزات ناکارآمد، دارای مشکل یا ناسازگار، طرح بهینه‌سازی با ذکر مشکلات برای آن تهیه ‌شده و به کارفرما تحویل داده می‌شود تا پس از اعلام موافقت عملیات بهینه‌سازی انجام شود.
  • راه‌اندازی سیستم پشتیبان گیری در صورت عدم وجود راهکار مناسب در مجموعه برای پشتیبان گیری.
  • پایش دائمی شبکه و وضعیت اتاق سرور با راه‌اندازی سیستم مانیتورینگ شبکه

بازدید دوره‌ای جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی

 

در این مرحله طبق نیاز مجموعه بازدید منظم در زمان‌بندی تعیین‌شده از شبکه انجام می‌شود. قسمت پسیو شبکه شامل کابل و پچ پنل، رک‌ها و سایر موارد مورد بررسی قرار گرفته و در صورت خرابی، قطعه یا کابل مورد نظر تعویض می‌شود. در صورت وجود ارتباطات بی‌سیم پس از بررسی تجهیزات مربوطه در صورت ناکارآمدی یا خرابی نسبت به رفع مشکل و یا تعویض آن اقدام می‌شود. ممکن است شبکه در ارتباط با مراکز دیگر باشد یا به خارج از مجموعه سرویس‌ دهد (این ارتباط از طریق اینترنت، اینترانت، MPLS یا سایر روش‌های ارتباطی دیگر صورت می گیرد) که در این خصوص تجهیزات ارتباطی بررسی‌شده و از صحت عملکرد آن‌ها اطمینان حاصل می‌شود. صحت عملکرد روترها و سوئیچ‌ها مورد بررسی قرار گرفته و تنظیمات آن‌ها کنترل می‌شوند تا در صورت نیاز تنظیمات جدید بر روی آن‌ها اعمال شود. به صورت منظم از اطلاعات مهم پشتیبان گیری شده و در محل مناسب نگهداری می‌شود. سیستم‌های عامل و نرم‌افزارها به صورت مدام به‌روزرسانی می‌شوند زیرا بعد از هر به‌روزرسانی تعدادی از مشکلات و باگ‌های کاربردی و امنیتی رفع می‌شود. از وضعیت عملکرد شبکه و مشکلات احتمالی گزارش منظم تهیه می‌شود. در صورت افزودن سیستم‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری روش و محل صحیح برای آن در نظر گرفته شده و پیاده‌سازی می‌شود. در صورت درخواست کارفرما و به دلیل حساسیت بالا برای ایجاد پایداری در شبکه، نیروی مقیم مستقر خواهد شد.

مهم‌ترین امر بعد از خریداری تجهیزات دیجیتال، نگهداری از آن‌ها است. این نگهداری شامل سرویس دوره‌ای، تعمیرات مورد نیاز و از همه مهم‌تر نظافت دوره‌ای آن‌ها است. با نگهداری تجهیزات دیجیتالی، عمر آن‌ها را افزایش داده و از مراجعه به سرویس‌کار تا حدا امکان بی‌نیاز شوید.

 

رفع خرابی‌های به وجود آمده

 

پس از تعیین مواردی که باید مورد بررسی قرار بگیرد و همچنین تعیین زمان دقیق بازدید دوره‌ای، تیم پشتیبانی ما در موعد تعیین‌شده از شبکه بازدید کرده و در صورت وجود مشکل در تجهیزات و یا قطعی کابل و یا هرگونه ایراد در کارایی قسمت‌های مختلف شبکه مبادرت به رفع آن می‌نمایند.