طراحی و اجرای شبکه

طراحی شبکه

هر شبكه كامپيوتری بايد با توجه به شرايط و سیاست‌های سازمان مربوطه، طراحی و پیاده‌سازی گردد تا بتواند زیرساخت لازم برای استفاده از منابع فيزيكی و منطقی را در يك سازمان فراهم کند. بديهی است، درصورتی‌که زيرساخت فوق به‌درستی طراحی نشود، در زمان استفاده از شبكه، سازمان با مشكلات متعددی برخورد نموده و متحمل هزینه‌های زيادی به ‌منظور نگهداری شبكه و تطبيق آن با خواسته‌های موردنظر می‌شود.

 

تیم متخصص نوآوران دیتا با در نظر گفتن شرایط و سیاست‌های سازمان شما پویاترین طرح ممکن را ارائه داده و با استفاده از این نقشه پیاده‌سازی شبکه شما را با بهترین کیفیت انجام میدهد.

يكی از علل اصلی بروز مشكلات متعدد در شبکه های کامپیوتری عدم وجود طراحی شبكه قبل از پیاده‌سازی آن است! اصولاً تمام طرح‌هایی که ارائه می‌شوند، ارزش پیاده‌سازی ندارند. يکی از معیارهای مهم که موجب انتخاب يا رد يک طرح می‌شود مبحث پشتيبانی آن است. در صورت پیاده‌سازی اين طرح وضعيت پشتيبانی به چه صورت خواهد بود و چه مقدار هزينه به دنبال خواهد داشت و آيا در صورت بروز شرایط بحرانی امکان پشتيبانی و خطايابی سريع آن وجود دارد يا خير؟ ممکن است طراحی و پیاده‌سازی اوليه هزينه زيادی را به دنبال داشته باشد، اما تیم مجرب گروه فنی مهندسی نوآوران دیتا با طراحی صحيح می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های نگهداری و پشتيبانی شود. برآورد نياز سازمان با در نظر گرفتن توسعه آتی آن، به ‌عنوان نخستين گام از طراحی ضروری است.

طراحی، پیاده‌سازی و بهینه‌سازی شبکه (LAN-WAN-Virtualization)

‏امروزه تمامی صاحبان کسب‌وکارها با مفاهیم شبکه‌های کامپیوتری و نیاز سازمان به داشتن یک شبکه پایدار و ایمن آشنا هستند و بر همین اساس می‌توان گفت پایداری و امنیت یکی از مهم‌ترین نیازهای شبکه هر سازمانی می‌باشد. به‌یقین ایجاد ارزش‌های افزوده، افزایش شاخص امنیت و همچنین افزایش بازدهی و مدیریت شبکه‌ها از مهم‌ترین مسائلی است که در این روزها می‌توان به آن پرداخت. ازاین‌رو کسب‌وکارها و سازمان‌ها در این زمینه نیازمند دریافت مشاوره‌های درست و البته راه‌کارهای مناسب و مقرون‌به‌صرفه هستند.

اجرای درست موارد فوق نیازمند داشتن دانش و تجربه‌ی کافی در این زمینه می‌باشد که علاوه بر فراهم نمودن یک شبکه مناسب و پایدار، زمینه‌های لازم برای توسعه بسترهای ارتباطی سازمان و کسب‌وکارها نیز فراهم می‌شود. پس از اتمام پروژه مراحل اجرای کار، تعاریف و راه‌حل‌های بکار رفته با رعایت تمامی جزئیات مستندسازی شده در اختیار آن سازمان قرار می‌گیرد.

طراحی شبکه‌های کامپیوتری بسته به نیاز و گستردگی سازمان‌ها به روش‌های مختلفی قابل انجام می‌باشد؛ اما قبل از طراحی شبکه باید فاز شناخت تکمیل گردد. کدام روش‌ برای یک مجموعه مناسب‌تر است؟ قبل از نصب و راه‌اندازی شبکه، برای طراحی آن باید به چه مواردی توجه نمود؟ پاسخ به این سؤالات، تأثیر چشمگیری در نتیجه نهایی اجرای شبکه دارد. چرا که طراحی شبکه اولین و مهم‌ترین گامی است که قبل از نصب و راه‌اندازی شبکه باید به آن توجه شود.

تقریباً تمامی سازمان‌ها و کسب‌وکارها به شبکه محلی یا LAN برگرفته از Local Area Network که می‌تواند بر پایه دو نوع باسیم (Ethernet) یا بی‌سیم (Wi-Fi) و یا ترکیبی از این دو باشد، مجهز هستند. آنچه امروز اهمیت بسیاری دارد توسعه سازمان‌ها و کسب‌وکارها و پیدایش شعب یا دفاتر دور از مرکز است که آن سازمان یا کسب‌وکار را نیازمند پیاده‌سازی شبکه بزرگ‌تری بانام WAN (برگرفته از Wide Area Network) می‌کند. بروز چنین نیازی به‌سرعت چالش‌های سرعت، امنیت و دقت را با خود به همراه خواهد آورد و سازمان‌ها را مکلف به پیاده‌سازی ساختاری درست می‌کند در غیر این صورت پیامدهای آن به‌سادگی قابل جبران نخواهد بود. به‌طورکلی برای اجرای یک شبکه WAN، بستر اینترنت موردنیاز خواهد بود (البته استفاده از ارتباطات رادیویی، فیبرهای نوری و یا سرویس‌های مخابرات محلی نیز می‌تواند بخشی از بستر یک شبکه WAN باشد) و استفاده از چنین بستری با وجود چالش‌های امنیتی و کیفیتی پیش رو نیازمند پیاده‌سازی یک توپولوژی درست و استراتژی امن می‌باشد.

مراحل طراحی شبکه‌های کامپیوتری

1- فاز شناخت: تشخیص و تعیین نیاز مشتری و تجهیزات شبکه

طراحی شبکه‌های کامپیوتری با جمع‌آوری اطلاعات میدانی از محیط و شرایط مشتری آغاز می‌شود. برای انجام این فاز و کسب اطلاعات مورد نیاز، ابتدا در چندین جلسه با کارفرما شرکت نموده و از مهندسان و مدیران هر بخش به صورت مجزا اطلاعات کسب می‌شود. در این صورت طراح شبکه در یک شرکت خدمات شبکه در تهران یا سایر شهرهای ایران، به‌ راحتی می‌تواند نیاز هر بخش را به منظور عملکرد بهتر شناسایی کند.

تیم طراح شبکه گروه فنی مهندسی نوآوران دیتا در جلسات مشاوره به موضوعات زیر می‌پردازد:

  • اهداف کارفرما از اجرای شبکه در مجموعه. (کاهش هزینه، بهبود کیفیت  سرویس‌دهی، اضافه کردن سرویس جدید)
  • شناسایی و تعیین برنامه‌ها و خدماتی که باید از طریق شبکه انجام شوند.
  • تعیین محدودیت‌های مجموعه به‌منظور نصب و راه‌اندازی شبکه و بودجه اولیه جهت راه‌اندازی و پشتیبانی شبکه.
    بعدازآنکه اطلاعات لازم در رابطه با هریک از موارد گفته‌شده کسب گردید، نوبت به آن می‌رسد که میزان اهمیت و تأثیرگذاری هر یک در طراحی شبکه‌های کامپیوتری تعیین شود. به عنوان مثال، کیفیت پشتیبانی و پاسخگویی به مشتری مهم‌تر است یا ارسال ایمیل به آن‌ها؟! با تعیین این اولویت‌ها مشخص خواهد شد که کدام‌یک از برنامه‌های موجود در شبکه نیاز به پهنای باند بیشتری داشته و باید به بهترین شکل ممکن در دسترس باشند.

از طرف دیگر، محدودیت‌های هر سازمان در هنگام طراحی شبکه کامپیوتری باید جدی گرفته شود. چرا که گاهی اوقات محدودیت‌های مالی و زمانی باعث می‌شود، اصولی که شما برای طراحی باید در نظر داشته باشید، متفاوت از سایر تجربه‌هایتان باشد.

2- فاز طراحی: طراحی توپولوژی شبکه و راه‌حل‌ها

در مرحله دوم از طراحی شبکه‌های کامپیوتری، باید یکی از انواع شبکه‌های کامپیوتری از نظر نحوه اتصال و گستردگی، انتخاب شود. از نظر تیم طراحی گروه فنی مهندسی نوآوران دیتا در این فاز، بهترین انتخاب مربوط به گزینه‌ای است که بتوان از طریق آن با کمترین هزینه، شبکه‌ای با عملکرد بهینه طراحی نمود. برای آنکه بهترین انتخاب را برای نحوه اتصالات شبکه داشته باشیم بهتر است قبل از انتخاب تجهیزات سخت‌افزاری شبکه، تعیین شود که چه برنامه‌هایی باید در شبکه اجرا شوند و هرکدام چه خصوصیاتی دارند. با انجام این کار می‌توان تجهیزات سخت‌افزاری موردنیاز شبکه را انتخاب کرد.

3- فاز زمانبندی: برنامه زمان‌بندی اجرای شبکه
در مرحله سوم، باید تعیین شود که اجرای هر بخش چگونه انجام می‌شود و هرکدام به چه مقدار زمان نیاز دارند. با استفاده از برنامه مدون و مرحله‌ به‌ مرحله می‌توان در صورت ایجاد مشکل در هر مرحله، تنها بخش موردنظر را مجدداً بررسی کرده و تغییرات لازم را اعمال نمود.

راه اندازی شبکه

پس از مراحل مشاوره و طراحی، اجرای شبکه قرار دارد که با توجه به طرح‌های داده‌شده توسط کارشناسان گروه فنی مهندسی نوآوران دیتا و بررسی نیازهای سازمان توسط تیم مجرب و تکنسین‌های این مجموعه اجرا و به بهره‌برداری خواهد رسید.

  • طراحی و اجرای شبکه‌های تحت Windows Server 2019 و Windows Server 2016
  • اعمال مدیریت متمرکز بر کلیه منابع (Files, Applications, Printers, Storages, Users, Servers, Clients)
  • طراحی، اجرا و بهینه‌سازی ارتباط با اینترنت و امکان اعمال مدیریت متمرکز
  • طراحی و اجرای زیرساخت امنیتی شبکه
  • نصب و راه‌اندازی شبکه‌های LAN و WAN
  • مشاوره، طراحی و نصب انواع شبکه‌های Wire و Wireless
  • نصب و پیکربندی انواع تجهیزات Active و Passive شبکه
  • مشاوره، طراحی و اجرای شبکه‌های مبتنی بر راه‌حل‌های سیسکو